1. הסתגלות
תחקיר של "כלכליסט" העלה שבמוקד העניין של מכוני האבחון בעת הזו נמצא הצורך לאמוד את היכולת של המועמד לעמוד בשינויים תכופים. על רקע זה צמחו בשנים האחרונות כלי מיון מדמי תפקוד יומיומי והתמודדות עם דילמות . החידוש כאן הוא לא בעצם קיום הדילמה, אלא אופן ההתמודדות של המועמד עם דילמות אמת שמנהל בארגון מתמודד איתן. הדגש במיונים מהסוג החדש הוא הרבה יותר על ביצועים ופחות על אישיות.
2. שירותיות
הנכונות לשרת את האחר, נחשבת היום לתכונה חיונית. כיום מבינים שגם למנהלים בדרגי ביניים ובדרגים בכירים דרושה תודעה שירותית.
3. היושרה
האינטגריטי, במשמעותה הרחבה, הכוללת ענייני יושר לצד איחורים לעבודה, מרדנות, דיווחים לא מדויקים או שימוש לא בטיחותי בציוד. יותר ויותר ארגונים דורשים מבחנים שבודקים תכונות כאלו, וכיום קיימים בשוק שאלונים שבודקים אותן.
4. מצפוניות
השילוב של תחושת האחריות שאדם לוקח על עצמו, בצירוף המוטיבציה האישית להצליח והאכפתיות מהארגון. זו, מתברר, מנבאת במידה הטובה ביותר את ההצלחה בעבודה בעתיד, ולכן יותר ויותר ארגונים בוחנים אותה באמצעות שאלונים ממוקדים.
5. ערכי העובד והתאמתם לערכי החברה
מכונים בודקים מהם ערכי העובד ומה מניע אותו. האם מדובר בערכים חיצוניים כמו כסף או קידום, או בערכים פנימיים כמו רצון להגיע לשלמות או רדיפה אחר צדק? אם אחד הערכים המרכזיים של ארגון הוא, למשל, יצירתיות, כדאי שאחד הערכים של העובד יהיה השתייכות לקבוצה של אנשים יצירתיים.